VŠÍMAVOST PRO KAŽDÝ DEN – ZKVALITNĚTE SVOJE PROŽÍVÁNÍ

VŠÍMAVOST PRO KAŽDÝ DEN – ZKVALITNĚTE SVOJE PROŽÍVÁNÍ

Jediná cesta, jak opravdu žít svůj život, je být tady a teď.

Jan Prach, terapie, rozvoj, všímavost.

Naše mysl je zvyklá neustále upínat pozornost na to, co nám zrovna přijde nejvíce atraktivní (obrázek s roztomilým koťátkem, motivační citát na FB). Souvisí to s produkcí dopaminu, který nás odměňuje příjemným pocitem a lehkou euforií.

Také jsme si zvykli sledovat několik věcí najednou (jako slepice, co hledá zrní 😀). V naší hlavě to pak často vypadá nějak takhle: „Co to tu čtu na obrazovce? Je tam nějaký obrázek se shrnutím, abych to nemusel/a číst moc dlouho? Co si dám dnes k obědu? Měl bych zavřít okno, ale vlastně teď mám něco rozečteného… O čem jsem to přemýšlel/a?”

Výsledkem je totální chaos v hlavě. Přítomnost NEPROŽÍVÁME, jen jí procházíme. Někdo tráví více času v představách o budoucnosti nebo vzpomínkách a rozpatláváním minulosti. Žít můžeme jen tady a teď. Co kdybychom to tak dělali?


JAK NA TO?

 

Žádný jiný okamžik, nežli ten aktuální, není, nebyl a nebude. Všechno se děje právě teď. Není žádná generální zkouška a nebude ani repríza. Hrajeme rovnou PREMIÉRU. A Vy jste hlavní herec/herečka 😍.

Chcete vědět, co se děje? Všímejte si, co se děje teď ve Vás. A pojmenovávejte, ČEHO JSTE SI VŠIMLI. Tréninkem této, na první pohled banální, ale nesmírně efektivní metody, zkvalitníte snad všechny aspekty Vašeho života.

Můžeme to nazývat MINDFULNESS neboli všímavost. Ta nás naučí zaznamenávat všechny jevy, které se okamžik za okamžikem v našem vědomí vynořují.


Všímáme si:

 
  • Tělesných vjemů – Co slyším? Co vidím?
  • Pocitů – Mám teď nějaký konkrétní pocit v těle nebo na srdci?
  • Nálady – Jakou mám dnes náladu?
  • Myšlenek, představ, vzpomínek – Na co teď právě myslím?

Vše to pojmenujte. A pak pusťte. Nesnažte se nic měnit.

Není to o tom, aby nás nic nenapadalo a byli jsme totálně vyzenovaní 🙏. Ne. Jen si uvědomujme, co se děje. Spousta příjemných okamžiků nám tak neproteče mezi prsty. A ty nepříjemné budeme o to dříve schopni identifikovat a zaujmout vůči nim určitý postoj. Nebo je začít dříve řešit.

 

⭐️MINDFULNESS JE:

 

  • Život v přítomném okamžiku, s laskavostí k sobě i ostatním. A bez jejich posuzování.
  • Přijmutí následujícího okamžiku bez toho, aniž bychom cokoliv měnili.
  • Všímavost, která zaznamenává všechny jevy, které se okamžik za okamžikem v našem vědomí vynořují. Ať už jsou to tělesné vjemy, pocity, nálady anebo i myšlenky, představy, vzpomínky.
  • Způsob bytí, které nám vrací zpět naši roztěkanou mysl.


ZKUSTE DNES JEN PĚT MINUT POZOROVAT, CO SE VE VÁS DĚJE. BEZ POSUZOVÁNÍ. JEN TO POJMENUJTE (SLYŠÍM, MYSLÍM, CÍTÍM, VIDÍM…)

 

Mindfulness lze také systematicky trénovat v rámci koučinku. 🙂

 

Honza

www.muj-rozvoj.cz

#mindfulness #všímavost #koučink #muj-rozvoj #mujrozvoj #seberozvoj #meditace #innergame

No Comments

Post A Comment